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El Periódico del Azulejo | Sábado, 23 de junio de 2018

DISEÑO / DESIGN

Grupo Cosentino dispara su beneficio neto un 33% / Cosentino closed 2017 fiscal year with record figures

Las ventas en España y Portugal de la compañía crecen un 12% durante 2017

EL PERIÓDICO DEL AZULEJO
21/02/2018

 

Grupo Cosentino, propietario de marcas como Silestone y Dekton, ha disparado su beneficio neto un 33% en 2017, hasta alcanzar los 57 millones de euros, según ha informado la compañía en un comunicado.

En concreto, la multinacional ha señalado que estas cuentas son fruto de unos resultados financieros muy positivos, y de las coberturas financieras derivadas de la política de gestión del riesgo de tipo de cambio.

Cosentino cerró el ejercicio con una cifra de negocio consolidada de 901 millones de euros, un 8% más respecto a 2016, influido negativamente por la depreciación de las divisas de venta frente al euro. El crecimiento en términos comparables, homogeneizando los tipos de cambio ha sido del 10%, destacando los fuertes crecimientos de algunos mercados como Europa (+20%) o Iberia (+12%).

El resultado bruto de explotación (Ebitda) se situó en los 128 millones de euros, lo que supone un crecimiento del 10%, muy influido por el impacto negativo del tipo de cambio, aún mayor, en términos relativos, que el mencionado en las ventas.

Para el periodo 2016-2019, la multinacional invertirá 380 millones de euros, de los cuales ha comprometido hasta el momento el 52%, algo menos de 200 millones de euros, correspondiendo el 70% a inversiones productivas de crecimiento entre las que destacan la construcción y puesta en marcha de la segunda planta de fabricación de Dekton, y nuevas instalaciones logísticas automatizadas que entrarán en funcionamiento en los próximos meses.

IMPULSO A LA INTERNACIONALIZACIÓN

El grupo continúa con su apuesta por la expansión internacionalización. Así, en 2017 se abrieron siete ´Cosentino Centers´ distribuidos en países como Estados Unidos, Canadá, Israel, Singapur, Sudáfrica, Polonia o Emiratos Arabes.

La firma cerró 2017 con un total de 140 unidades de negocio propias repartidas en 32 países de los cinco continentes. Para los próximos tres años, prevé la apertura de hasta 30 nuevas unidades de negocio, entre ´centers´ (almacenes integrales) y ´city´s´ (showrooms).

Además, a cierre del pasado año contaba con más de 4.000 trabajadores en todo el mundo. En 2017, Cosentino generó 340 nuevos puestos de trabajo, de los que la mitad, 170, fueron en España. Esta cifra se suma a los 300 empleos globales que la multinacional creó en 2016.

Por último, la compañía ha actualizado su plan estratégico que cubre el periodo 2018-2020 y en el que contempla acelerar el ritmo inversor, intensificando la apuesta de la compañía por la digitalización y las nuevas tecnologías tanto en el ámbito productivo como en el comercial, en aras de reforzar su competitividad y posición de liderazgo que garantice el crecimiento sostenible.

El grupo español cuenta con implantación en 32 países, y posee filiales o activos propios comerciales en 30 de ellos. Además, tiene siete fábricas de producción (seis en Almería (España) y una en Brasil), una plataforma logística inteligente en España y 140 unidades de negocio y comerciales repartidas por todo el mundo.

Cosentino Group closed Fiscal Year 2017 with consolidated revenue of €901 million, representing an increase of more than 8% on 2016, a figure negatively impacted by the depreciation of sales income against the euro. In comparable terms (using a regularised exchange rate), this figure was 10%, highlighting strong growth in certain markets, including Europe (+20%) and Spain/Portugal (+12%).

In terms of operating results, the Company’s EBITDA last fiscal year totalled €128 million, or an increase of 10%. Changes in the exchange rate had a strong negative impact on this figure; relatively speaking, this effect was even more pronounced here than for the sales figures mentioned above. With regularised figures, the relative growth on 2016 was 19%. This increase in profitability was caused by the absorption of fixed costs, which led to an increase in consolidated revenue (+10%).

The accounting figure with the most pronounced improvement over the last fiscal year was net profit, which totalled €57 million, or a 33% increase on 2016. This was due to very strong financial results, as well as the financial coverage provided by the exchange rate risk management policy, which mitigated the negative effect previously mentioned in the EBITDA case.

Investment Plan 2016-2019 and international expansion
The company has already invested slightly less than €200 million, or 52% of its total planned investments, whose total value is €380 million; 70% of this has been in productive growth investments, most notably the construction and opening of a second Dekton® manufacturing plant, as well as new automated logistics facilities that will begin operations over the next few months.

In addition, during 2017, Cosentino Group also focused on the automation of existing factories for product diversification, as well as to increase production flexibility and response speed, and has implemented even more improvements to its environmental management as part of its maximum commitment to sustainability. All these investments were made at Cosentino’s main industrial park in Cantoria, Almeria (Spain), which is also the seat of its corporate headquarters. At present, the site has a total area of 2.3 million m2.

GEOGRAPHICAL EXPANSION ACROSS THE WORLD

The Group continues its strong commitment to internationalisation and geographical expansion across the world. Seven new Cosentino Centers were opened in 2017, scattered across countries such as the USA, Canada, Israel, Singapore, South Africa, Poland and the UAE. At the same time, the company opened two Cosentino Cities, spectacular showrooms located at the hearts of the world’s most important cities. One was the Group’s first City showroom in Spain, located in Madrid.

Thanks to these new facilities, the company closed 2017 with 140 own business units in 32 countries across five continents. For the next three years, the company is maintaining an ambitious growth plan in this regard, including the opening of 30 new business units, including Centers (full-service warehouses) and Cities (showrooms). This follows up on the company’s new and recent corporate commitment to inspire people through innovative spaces.

The aforementioned investments, in production as well as business and logistics, have been financed through a combination of own assets and outside financing (which grew 9%, or approximately €20 million, last year). Company debt has undergone positive changes, and the current debt ratio (net debt divided by EBITDA) is 1.5.

As in previous fiscal years, industrial and commercial growth has been accompanied by strong job growth, and the total number of Group employees at the end of 2017 totalled more than 4,000 people worldwide. Last year, Cosentino created 340 new jobs. Half of these, or 170 jobs, were in Spain. This figure adds to the 300 jobs the company created across the world in 2016.

Finally, the company is preparing for the coming years in accordance with an updated Strategic Plan that covers the period 2018-2020. This Strategic Plan involves speeding up the pace of investment, doubling down on the company’s commitment to digitalisation and new technologies in both production and sales to reinforce the competitiveness and leading position that guarantee sustainable growth. And in the midst of all this, we have not lost sight of the continuing Investment Plan, which is now facing its final stage. This stage is particularly focused on innovation and product development, as well as the automation of production processes.

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