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El Periódico del Azulejo | Sábado, 23 de junio de 2018

DISEÑO / DESIGN

Y el color del año 2017 es... el verde 'greenery' / Greenery is the colour of the year 2017 for Pantone

EL PERIÓDICO
28/12/2016

 

El Pantone Color Institute, la empresa que anualmente dicta sentencia y determina el color de moda de cada año, ha elegido para el 2017 que ya asoma ese verde amarillento, ese verde lima. "Es un color que emana tranquilidad y esperanza", explica. La empresa, que comercializa muestras de color estandarizadas para distintas industrias, reúne cada año a consultores y expertos para decidir a base de criterios tan etéreos como el clima político, qué color deberá mandar ese curso.

No es un verde cualquiera. Es el verde Pantone 15-0343, uno que la empresa llama “greenery” y que definen como una “sombra verde-amarilla que evoca los primeros días de la primavera”. Ese verde que se ha visto por ejemplo en los desfiles de moda de Balenciaga o Michael Kors, "emerge para confortarnos durante esta época de tumulto social y político”, explican haciendo una referencia implícita a la división que ha provocado la campaña presidencial de este año, resuelta por la victoria del republicano Donald Trump.

Desde el año 2000, Pantone – fundada en 1962 – ha buscado dar respuestas al porqué de los colores de moda de cada año, abordando esta cuestión desde un punto de vista social y psicológico. Anualmente, decenas de industrias utilizan su predicción para actualizar sus productos, sus webs o redecorar sus espacios de trabajo.El color de este 2016 ha sido el rosa cuarzo.

Pantone 15-0343 Greenery, a fresh and zesty yellow-green shade that evokes the first days of spring when nature’s greens revive, restore and renew, was announced as the Pantone Colour of the Year selection for 2017. “Illustrative of flourishing foliage and the lushness of the great outdoors, the fortifying attributes of Greenery signals individuals to take a deep breath, oxygenate and reinvigorate,” said Pantone, the provider of professional colour standards for the design industries.

Pantone 15-0343 Greenery, a life-affirming shade, is also emblematic of the pursuit of personal passions and vitality. “The tangy yellow-green speaks to our desire to express, explore, experiment and reinvent, imparting a sense of buoyancy,” said Leatrice Eiseman, Executive Director of the Pantone Color Institute. “Through its reassuring yet assertive vibrancy, Greenery offers us self-assurance and boldness to live life on our own terms, during a time when we are redefining what makes us successful and happy.”

While often associated with environmentalism and nature, Greenery is also a unifying thread in tech and innovation because of its association with boldness, vigour and modernity. Many new apps, animation iconography and digital-first start-ups express this energy by using the riveting and attention-getting shade of green in their logos. Conveying progression and a pioneering spirit, Greenery portrays an entrepreneurial essence that aligns with the industries that have embraced it.

According to Pantone, “in the ultimate personal display of boldness and vitality, Greenery is deployed as a chic, confident punch of colour for hair, lips, eyes and nails.” It is also a camouflaging base for natural beauty looks, with green makeup rooted in colour-correcting trends. A complementary colour to red shades, Greenery plays down ruddiness in the skin.

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