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DISEÑO / DESIGN

El Pabellón de España en la Bienal de Venecia, una suma de arquitecturas interdisciplinares / The Spanish Pavilion proposes interdisciplinary architectures for our future coexistence

Un equipo de 4 jóvenes comisarios ha seleccionado, a través de una convocatoria abierta, un total de 34 propuestas que se muestran en el pabellón / A team of 4 young curators has through an open call selected 34 schemes for display in the pavilion

 

El Pabellón de España en la Bienal de Venecia, una suma de arquitecturas interdisciplinares -

J. Cabrerizo
24/05/2021

La crisis sanitaria generada por el coronavirus ha provocado el aplazamiento de la XVII edición de la Bienal Internacional de Arquitectura, programada inicialmente para mayo-noviembre de 2020, y que finalmente se inaugura este mes de mayo. El tema propuesto por su Comisario, el arquitecto Hashim Sarkis, decano de la Escuela de Arquitectura y Planificación del MIT, parte de la pregunta: ¿Cómo viviremos juntos?

Esta cuestión planteada antes de la pandemia, y la respuesta del equipo curatorial español, suponen una cierta premonición ante los desafíos a los que nos enfrenta la actual crisis sanitaria. Por primera vez España convocó un concurso público para el comisariado del Pabellón, y frente a un jurado de expertos, la propuesta ganadora resultó ser Uncertainty-Incertidumbre, del equipo formado por los arquitectos canarios Sofía Piñero, Domingo J. González, Andrzej Gwizdala y Fernando Herrera. Bajo este lema, el Pabellón presenta una selección de 34 Proyectos, recogidos a su vez por el equipo a través de una convocatoria abierta, y a la que se presentaron 466 propuestas.

Uncertainty muestra arquitectura de impacto social desde distintas disciplinas, aportando nuevas reflexiones y formas de ejercer un oficio que ha sabido evolucionar para adaptarse a todas las dimensiones y necesidades de una sociedad en constante cambio.  

Más allá de este denominador común, la selección de propuestas es muy heterogénea. El Pabellón español presenta propuestas que valoran el proceso creativo por encima de la pieza icónica terminada, procesos ejecutados de forma multidisciplinar y con un claro impacto social positivo.

En muchas ocasiones, se trata de proyectos que no se reconocen a primera vista como arquitectura, enfatizando la noción de que nuestro oficio ha trascendido su histórico rol de edificación, adaptándose y mezclándose con otras disciplinas como la música, la poesía, la educación, la agricultura, el cine, la danza, los videojuegos, el turismo y usando nuevas formas de comunicación, como el meme.

En palabras de los Comisarios, la exposición del Pabellón para esta Bienal no admite una respuesta concreta a la pregunta de Sarkis, sino que invita a generar infinitos interrogantes, que, sin embargo, guardan implícita una certeza: el futuro será juntos o no será.

La juventud de los arquitectos que comisarían Uncertainty (los 4 están cerca de la treintena) permite además tomar una fotografía generacional de la profesión: la trayectoria que cada uno de ellos ha seguido, con sus expectativas y reivindicaciones, construye un mensaje acerca de la adaptación a contextos inciertos, y al papel transversal de la arquitectura dentro del objetivo común del bienestar social.

Uncertainty — Incertidumbre

 Una certeza es una realidad para la que es innecesario reflexionar o investigar en mayor profundidad. La incertidumbre, en contraposición, llega como la oportunidad de generar procesos que definen realidades de naturaleza desconocida y cambiante.

Uncertainty, el proyecto del pabellón español presenta una selección de acciones que hibridan y amplían las competencias de la arquitectura para hacer frente a las nuevas demandas sociales, desdibujando fronteras disciplinarias y conceptuales impuestas que han acabado convirtiéndose en dogmas, creando conceptos abiertos a partir de realidades antes percibidas como antagónicas.

La incertidumbre nos insta a abrir nuestras certezas, centrándonos en la investigación de sus límites y mostrando acciones que permiten que diferentes dimensiones de la realidad se conviertan en elementos procesales dinámicos y adaptables.

Por ello, el objetivo de las obras expuestas en el pabellón no es mostrar un espacio construido, sino aportar un catálogo de estrategias arquitectónicas flexibles que serán necesarias para afrontar el futuro de nuestra convivencia y sus implicaciones sociales y medioambientales.

La gran heterogeneidad de las propuestas permite que la exposición muestre cómo la atomización social, resultante de la variabilidad de respuestas a la incertidumbre que hemos experimentado, no elimina la posibilidad de formar un grupo o una comunidad, ni tampoco nos empuja al individualismo.

Cómo máximo reflejo de esto, la sala central del pabellón se convierte en un volumen formado por cientos de individuos heterogéneos que flotan en el espacio y que, independientemente de su distancia física y conceptual, interactúan para construir un cuerpo único y reconocible. Un conjunto de arquitecturas diferentes que, como la profesión, se transforma constantemente por su interacción con fuerzas externas inesperadas, pero sin perder su capacidad de definir un camino común.

Un camino que nos acerca a ese futuro que anhela Sarkis con su ¿Cómo viviremos juntos? y donde la incertidumbre, como estrategia de diseño, se ha convertido en la principal herramienta para transformar nuestros procesos y modelos sociales, rompiendo el individualismo en favor de la convivencia.

Descripción del itinerario del pabellón

El Pabellón español se convierte en una máquina interactiva, una plataforma incierta, un proceso continuo, un espacio de reflexión donde, en vez de consolidar certezas ya obsoletas, se invita al visitante a participar en la construcción colectiva de preguntas que surgen del lema de la Bienal de esta edición: ¿cómo viviremos juntos?

La exposición se divide en tres espacios:

Una Nube heterogénea de porfolios, generada a partir de miles de hojas de papel donde se recogen propuestas y acciones que construyen un repositorio de estrategias para poder vivir Juntos.

En el anillo expositivo que rodea el espacio de la Nube, el visitante se adentrará también en el Sorteo a través de cuatro salas laterales que permiten divagar en un paisaje no jerarquizado de piezas abstractas y descontextualizadas, representativas de los proyectos seleccionados.

Por último, se encuentra el espacio Juntos, en el que, mediante una proyección audiovisual, se podrá observar la secuencia de operaciones interpretativas por la cual se seleccionan desde la Nube los diferentes proyectos expuestos.

Los comisarios

El equipo encargado del Pabellón de España está formado por 4 jóvenes arquitectos residentes en Tenerife: Andrzej Gwizdala, Domingo González, Fernando Herrera y Sofía Piñero.

Estos cuatro profesionales deciden unirse a finales de 2019 para presentarse a la convocatoria, publicada por el Ministerio de Fomento, para el diseño expositivo y comisariado del Pabellón de España en la Bienal de Venecia, siendo además la primera vez que este encargo se decidía a través de un concurso público con jurado.

Domingo Jacobo González Galván (Santa Cruz de Tenerife, 1988) Licenciado en Arquitectura por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria en 2014. Colaborador en diversas oficinas de arquitectura de Tenerife como Palerm&Tabares de Nava y Dos07 Arquitectos, coordina su vida profesional con el perfil investigador tanto para las universidades públicas canarias como de manera independiente, y trabaja en diversos proyectos relacionados con la arquitectura, el paisaje, el patrimonio y la arqueología. En 2019 realiza el Máster en Teoría e Historia del Arte y Gestión Cultural de la Universidad de La Laguna, donde se le concede el Premio Extraordinario de Máster.

Sofía Piñero Rivero (Santa Cruz de Tenerife, 1988) Licenciada en Arquitectura por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria en 2017. Participó en la primera edición del programa DEMOLA en Canarias. Sofía Piñero ha compaginado colaboraciones de diversa extensión en varios estudios y empresas inmobiliarias y de construcción con empleos dispares como vendedora, cantante o cuentacuentos. Ha tomado parte en varios estudios arqueológicos y en alguna publicación. El perfil de Sofía se encamina hacia la inquietud artística, que ha alimentado por medio de estudios de música, danza y teatro, formando parte de varios grupos teatrales y musicales, y asociaciones como la Escuela del espectador del Auditorio de Tenerife.

Andrzej Gwizdala (Cracovia, 1988). Realizó el Máster de Arquitectura en LaCambre Université Libre de Bruxelles (Bélgica 2007-2013) con la mención Grande Distinction. Ha trabajado becado en los despachos de renombre internacional como Studio Massimiliano Fuksas en Roma, Atelier Christian de Portzamparc en París, y actualmente es arquitecto en GPY arquitectos en Santa Cruz de Tenerife. Junto con su actual estudio ha colaborado en diversas publicaciones y proyectos referentes turísticos de las islas como el Nuevo Espacio Expositivo Casa de los Volcanes Los Jameos del Agua en Lanzarote, obteniendo múltiples premios en concursos como el International Architecture Awards IAA 2020.

Fernando Herrera Pérez (Santa Cruz de Tenerife, 1988), Arquitecto por la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria en 2013. Máster en formación del Profesorado por la Universidad de La Laguna en 2019. Trabajó desde 2013 a 2016 en el Centro de Asesoramiento Tecnológico (CAT) y Oficina de Concursos de Arquitectura del COAC - Colegio Oficial de Arquitectos de Canarias - Demarcación de Tenerife, La Gomera y El Hierro. Desde entonces ha colaborado en diversos concursos y proyectos con varios estudios de la isla.

La Bienal durante la pandemia, espacio de reflexión

La coyuntura de espera motivada por la moratoria de la bienal ha propiciado, por primera vez, un espacio de reflexión conjunta e intercambio internacional entre los comisarios de los diferentes pabellones llamado Curators Collective, así como un proyecto digital dirigido por Sarkis:  Sneak Peek, que llenó el espacio de reflexión durante los meses de incertidumbre con charlas, podcast, videos y material de los diferentes comisarios de pabellones nacionales.

El Pabellón de España está promovido por el Gobierno de España a través de la Dirección General Agenda Urbana y Arquitectura del Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana, en colaboración con Acción Cultural Española (AC/E) y la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID) y con el apoyo de la Fundación Arquia.

The health crisis brought on by Covid-19 led to postponement of the 17th International Architecture Biennial, originally scheduled for May–November 2020, but the exhibition finally opens this May.

The theme set by its curator, the architect Hashim Sarkis, dean of the MIT School of Architecture and Planning, raises the question How will we live together?

In the light of the challenges we are currently facing, both the question—formulated before the pandemic—and the response of the Spanish curatorial team can be said to have been premonitory.

For the first time ever, Spain called a public competition for the curatorship of its pavilion, and from the pool of proposals submitted, the jury of experts chose Uncertainty, by the Canary Islands-based architects Sofía Piñero, Domingo J. González, Andrzej Gwizdala, and Fernando Herrera. With Uncertainty, hence, as motto, the Spanish Pavilion presents 34 projects collated by the curating Canarian team through an open call that brought in 466 entries.

Uncertainty showcases architecture in cahoots with other disciplines to make an impact on society, offering new reflections and suggesting new ways of practicing a profession that has evolved to adapt to all the dimensions and needs of a society in constant change.

The common denominator aside, the selected proposals are very heterogeneous. The Spanish Pavilion presents projects that prioritize the creative process over any iconic finished piece; a process executed in a multidisciplinary manner, and with a positive social impact clearly in sight.

Many of the projects are not at first glance recognizable as architecture per se, emphasizing the fact that our profession has broken the bounds of its traditional function—construction in the strict sense—to adapt to and mix with other fields, such as music, poetry, education, agriculture, cinema, dance, video games, or tourism, in the process using new forms of communication, including the meme.

As the curating team explains, the exhibition of this Biennale’s Spanish Pavilion, does not admit any concrete answer to the question formulated by Sarkis, but rather seeks to generate an infinite chain of further questions; questions of the kind, to be sure, that bear one certainty: our future is together, or nothing.

The young age of the 4 architects who are curating Uncertainty (close to 30) is also a cue for taking a generational picture of the profession. The path each one has followed, with their respective expectations and demands, conveys a message about adapting to uncertain contexts, as well as to the transversal role that architecture is to play in the collective quest for social wellbeing

Uncertainty

Or how uncertainty forces us to dissolve our pre-established limits.

As we understand it, certainty is the undeniable and irrefutable knowledge of something. It defines finished realities with clear, recognizable borders. Certainty is what we feel about everything we have been taught and that we take for granted – everything that makes any kind of reflection or further study unnecessary. When defining our reality, certainty compels us to substitute the rational analysis processes with those based on memorization.

Uncertainty, as the antonym of certainty, appears as the opportunity to generate necessary thinking processes that respond to the realities of changing or unknown nature, those with limits that cannot be defined, or those which do not have any limits at all; therefore, influencing the nature of our certainties by eliminating their steadiness and forcing their evolution.

The so-called new normality demands from architecture the actions that will open the existing limits between predefined antagonisms and eventually break them permanently. Concepts closely conditioned by the economic and cultural factors must now merge and blur their borders. This way, they will become open, allowing the appearance of the indeterminate processes that our liquid society demands. Thus, we will gain the necessary tools to act against any new threats for the future of our coexistence.

The Spanish Pavilion presents a selection of actions that hybridize and expand the competences of architecture to face new social demands. Uncertainty blurs imposed disciplinary and conceptual boundaries that have ended up becoming principles. It creates open concepts from realities previously perceived as antagonistic.

The exhibited works transform into a unique catalog of architectural strategies necessary to face the future of our coexistence and its implications, including the social and environmental levels; unravelling how social atomization – resulting from the variability of responses to the uncertainty that we all have experienced – does not eliminate the possibility of forming a group or a community, nor it pushes us into individualism.

Hence, the pavilion's central room becomes a volume made out of hundreds of heterogeneous individuals floating in space who, regardless of their physical and conceptual distance, interact to build a single and recognizable body. It becomes a set of different architectures that, like the entire profession, do not lose its ability to define a common path despite being constantly transformed by its interactions with unexpected external forces.

Uncertainty urges us to open our certainties, by focusing on exploring their limits and showcasing the actions that allow different dimensions of reality to become open, dynamic, and adaptable processual elements. It shows a future in which uncertainty, as a design strategy, has become the primary tool to transform our processes and social models, breaking individualism in favor of coexistence.

Exhibition route

The Spanish Pavilion is an interactive machine, an uncertain platform in a continuous process, a venue for reflection which, instead of asserting obsolete certainties, invites the visitor to participate in the collective formulation of questions arising from the theme of this Biennale: “How will we live together?”

The exhibition is divided into three parts:

The Uncertainty experience begins with immersion in a heterogeneous Cloud of portfolios, created out of thousands of sheets of paper; a compilation of projects and actions that together constitute a repository of strategies for living Together; an inexhaustible source of Uncertainties that serves as a database for the rest of the pavilion.

The exhibition ring around the Cloud features the Draw, an open process that reflects the continuous transformation of our reality, making each visit a unique and indeterminate experience. Visitors will explore the Draw in the four lateral rooms, which, much like Cabinets of Wonder, will encourage them to walk around a non-hierarchical landscape of abstract, decontextualized pieces representing the selected projects.

Halfway through the tour they will cross the Together hall, where, through an audiovisual projection mapping, they will discover the sequence of interpretive operations used to select projects out of the Cloud.

In these spaces, the Draw brings together diverse projects based on the various disciplinary boundaries explored by each one of them, reflecting their interconnections through a play of lights, screens, and objects. The time interferences created in this process enable each project to step outside the limits of its initial context, and open up to new cross-readings, emphasizing the role of Uncertainty as a generator of new opportunities.

The curators

 The team in charge of the Spanish Pavilion comprises 4 young architects based in Tenerife: Andrzej Gwizdala, Domingo González, Fernando Herrera, and Sofía Piñero.

Late in 2019 they decided to join hands in competing for the opportunity to design and curate the exhibition of the Spanish Pavilion at the Venice Biennale, answering the Public Works Ministry’s call for proposals. It was the first time that this commission was being decided by means of a public competition with a jury.

Domingo Jacobo González Galván (Santa Cruz de Tenerife, 1988). Graduated in Architecture from the University of Las Palmas de Gran Canaria in 2014. He has collaborated in various architectural offices in Tenerife such as Palerm&Tabares de Nava and Dos07 Arquitectos, coordinating his professional life with the research profile both for the Canary Islands public universities and independently, and working on various projects related to architecture, landscape, heritage and archaeology. In 2019 he completed the Master in Theory and History of Art and Cultural Management at the University of La Laguna, where he was awarded the Extraordinary Master's Degree Award.

Sofía Piñero Rivero (Santa Cruz de Tenerife, 1988). Graduated in Architecture from the University of Las Palmas de Gran Canaria in 2017. She participated in the first edition of the DEMOLA programme in the Canary Islands. Sofía Piñero has combined collaborations of varying lengths in various studios and real estate and construction companies with different jobs as a saleswoman, singer or storyteller. She has taken part in several archaeological studies and in some publications. Sofía's profile is based on artistic interest, which she has nurtured by studying music, dance and theatre, being a member of several theatre and musical groups, and associations such as the Escuela del espectador del Auditorio de Tenerife (Tenerife Auditorium Spectator's School).

Andrzej Gwizdala (Krakow, Poland, 1988). Andrzej holds the Master of Architecture degree with the highest distinction from the LaCambre Université Libre de Bruxelles (2007-2013). He completed internships in internationally renowned offices, such as Studio Massimiliano Fuksas in Rome or Atelier Christian de Portzamparc in Paris. Currently, he works as an architect at GPY arquitectos in Santa Cruz de Tenerife, where he contributed to various publications and designed some of the Islands’ top tourist attractions, such as The New Casa de los Volcanes Exhibition Space Los Jameos del Agua in Lanzarote. With his current studio, he has won multiple awards, including the International Architecture Awards IAA 2020.

Fernando Herrera Pérez (Santa Cruz de Tenerife, 1988). Architect by the University of Las Palmas de Gran Canaria in 2013. Master's degree in Teacher Training from the University of La Laguna in 2019. From 2013 to 2016 he worked in the Technological Advice Centre (CAT) and Architecture Competitions Office of the COAC - Colegio Oficial de Arquitectos de Canarias - Tenerife, La Gomera and El Hierro. Since then he has collaborated in various competitions and projects with several studios on the island.

The Biennale during the pandemic, a space for reflection

The sense of expectation caused by the moratorium of the Biennale led to the creation, unprecedentedly, of an international platform for reflection and exchange among those in charge of the different pavilions. It is the Curators Collective. During the months of uncertainty, a digital project headed by Sarkis, called Sneak Peak, filled this reflection platform with chats, podcasts, videos, and other materials uploaded by the curators of the various national pavilions.

 


Data sheet

 

Management

Ministry of Transport, Mobility and Urban Agenda

Spanish Agency for International Development Cooperation (AECID)

Acción Cultural Española (AC/E)

 

Curators

Domingo J. González, Sofía Piñero, Andrzej Gwizdala, Fernando Herrera

 

Experts

Atxu Amann, Manuel Blanco, Belén Butragueño, Manuel Feo, Marta García, Jorge Gorostiza, Mario Hidrobo, Francisco Leiva, María Isabel Navarro, N’Undo, Juan Manuel Palerm, Gonzalo Pardo, Sergio Pardo, Javier Fco. Raposo, Ángela Ruiz, Mariasun Salgado, Pedro Torrijos

 

Collaborators

David Reyes, Julia Zasada, Melián Estudio, Banda Bisagra, Grace Morales, Lavernia & Cienfuegos

 

Exhibition dates

May 22 to November 21, 2021

 

Location

Spanish Pavilion, Giardini della Biennale, Castello 1260, 30122 Venice

 

Website

https://uncertainty.es

 


 

The Spanish Pavilion is administered by the Government of Spain through the Urban Agenda and Architecture Directorate-General of the Ministry of Transport, Mobility and Urban Agenda, in collaboration with Acción Cultural Española (AC / E) and the Spanish Agency for International Development Cooperation (AECID) and with the support of Arquia Foundation.

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