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El 'Tile of Spain' fía su auge al alza de España, UE y EEUU

03.02.2016 11:09

la situación es tremendamente cambiante y de extrema debilidad, por lo que nos resulta muy difícil hacer previsiones de cómo va a ser el año 2016” para la industria azulejera española, si bien “confiamos en poder compensar” la pérdida de ventas en algunos mercados --en referencia a Rusia, los países árabes y la zona del Magreb-- con un alza de la venta en los que desde siempre han sido considerados como los mercados tradicionales del ‘Tile of Spain’: España, la Unión Europea y Estados Unidos, si bien en el resultado final “dependerá” de manera determinante “de la evolución de las exportaciones”.

En estos términos se expresó ayer el presidente de Ascer, Isidro Zarzoso, durante la conferencia de prensa internacional, en la que desgranó el balance económico del sector correspondiente al año 2015 y las previsiones para el recién estrenado ejercicio 2016.

Zarzoso resaltó que el sector está “en una situación todavía compleja”, si bien valoró que el clúster de Castellón ha entrado en una fase de “estabilización y crecimiento moderado”. En lo que respecta al pasado 2015, el presidente de Ascer resaltó la consecución de una cifra de negocio global de “3.095 millones de euros”, un 6% por encima respecto al anterior 2014. El dato, pese a ser tremendamente positivo a pesar de las vicisitudes que ha tenido que sortear el sector --para encontrar este nivel de ventas hay que remontarse al año 2008--, evidencia “una desaceleración del crecimiento de las exportaciones”, que alcanzaron un alza del 5% y aportaron 2.445 millones de euros, avance al que contribuyó también el crecimiento, por primera vez desde el arranque de la crisis, del mercado nacional, que “ha dejado de caer y se estabiliza”. En este caso, la facturación estimada es de “630 millones de euros”, lo que representa un avance del “10%” respecto al 2014.

Por su parte, la producción también creció en el 2015, y de los hornos cerámicos de Castellón salieron 437 millones de metros cuadrados, un 3% más que en 2014.

LUCES Y SOMBRAS // El 2015 no ha estado exento de dificultades. El avance en los resultados ha sido posible gracias al mejor comportamiento del mercado de la Unión Europea, que ha avanzado un 12,2%, con Francia (+4%), Reino Unido (+20,2%) y Alemania (+1,4%) a la cabeza. Juno a ellos, Estados Unidos, que crece en el 2015 un espectacular 40,3%. En el lado negativo de la balanza, Rusia, que cede su lugar en el podio y se hunde a la séptima posición (-45,7%).

Cara el actual 2016, los empresarios azulejeros aspiran a dar un nuevo salto en el apartado internacional: “El crecimiento dependerá de que la Unión Europea se consolide” en la línea actual, y de que “Oriente Próximo y Magreb no cambien” de signo, ahora mismo dos zonas inmersas en una gran incertidumbre por la evolución a la baja del precio del petróleo, mientras que “Rusia esperamos que frenará su bajada”.

Por lo que respecta al mercado nacional, que ahora mismo representa solo el 20% del negocio del ‘Tile of Spain’, su evolución vendrá marcada por una “reactivación del consumo interno y una apuesta decidida de las admininistraciones públicas por la rehabilitación y la reforma de viviendas”, añadió Isidro Zarzoso.

“Nuestra experiencia y crecimiento son nuestros princiales garantes de futuro”, subrayó el máximo representante de los fabricantes de pavimentos y revestimientos cerámicos de España en Cevisama 2016. Por su parte, el secretario de Ascer, Pedro Riaza, remarcó “el firme compromiso de las empresas y de la organización para mantener la posición que hemos ganado en el concierto internacional”. “Es difícil hallar un país en el que no estemos”, zanjó.

2015 FINANCIAL RESULTS FOR THE SPANISH CERAMIC TILE SECTOR // The Spanish ceramic tile manufacturing industry is renowned for being one of the most innovative and dynamic in the world, occupying a consolidated position at the forefront of the international market not only in terms of technological development but also the design and quality of its materials and services.  

End of year forecasts for 2015 indicate a position of stability and a slight rise in total sales of around 6%, totalling 3.07 billion euros.  2015 was marked by a slowdown in exports, especially during the first half of the year. With the international sales figures available up to November we forecast a growth around 5% (approximately 2.44 billion euros). The upward trend in the sector’s biggest international markets has slowed down, whilst the downward trend in Eastern Europe, the Maghreb and certain Middle East countries has continued. 

Sales in Spain are no longer falling and the indications are that the year will close with a higher growth rate than in previous years, which could be as high as 10%.  It must be remembered that the initial figures are low and that the hike in activity will not bring with it major growth. As the recovery of the Spanish economy continues, consumer spending will rise and the potential focus on renovation and refurbishment could give the sector a boost. 

Spain currently exports more ceramic tiles than any other EU country and is also the world’s second largest exporter. It is also Europe’s biggest producer. The ceramic tile industry ranks third among the sectors that contribute most to Spain’s trade surplus (€2.25 billion in 2014). 

Spanish production of ceramic wall and floor tiles is forecast to experience a moderate growth rate in 2015 of around 3%.  Employment in the sector remains stable. 

EXPORTS FROM JANUARY TO NOVEMBER 2015 // Between January and November 2015 (the latest available period) exports to 185 countries stood at  2.26 billion € (a 5,2% rise over the same period in 2014).

By zones, Europe continues to be the natural market for Spanish ceramic tiles, accounting for 45% of all exports (37% to the European Union), as of November.  

As for sales in non-European markets, in 2105 the Middle East accounted for 21,5% of all exports (a 10,3% rise compared with the period between January and November 2014). In addition, exports to Asia rose 10,7% accounting for 25% of total exports.

In the USA the increase exceeded 40%, accounting for 6% of total exports, bringing the country up to fourth place on the ranking of major destinations. In contrast, the Russian Federation dropped to seventh place, following an accumulated decrease of 45% as of November. 

Imports:

The value of imports between January and November 2015 stood at 63,4 million euros, a 10% lower than in 2014.  

SECTOR STRUCTURE // One of the principal characteristics of the Spanish ceramic tile sector is the fact that much of the industry is based in the province of Castellón, particularly in the area bounded to the north by Alcora and Borriol, to the west by Onda, to the south by Nules and to the east by Castellón de la Plana. The sector is grouped as a cluster or industrial district with a series of auxiliary industries and related organisations, all located within a specific area. This is a unique characteristic and is one of the keys to the sector’s global competitiveness. 

Another feature of this sector is its major investments in R&D&I. Today it is making serious efforts to consolidate ceramic tile products among specifiers. One of the results of these efforts is the increased use of ceramic tiles in non-residential projects and less traditional spaces such as façades  and urban facilities.        

Despite the current difficulties, worldwide consumption of ceramic tiles is set to continue to rise, and the Spanish ceramic tile sector boasts a consolidated position thanks to its global leadership in R&D&I and its high degree of internationalisation.