Desconectar
ES ACTUALIDAD
Cultura

Make a Splash!, la iniciativa solidaria de Lixil y Grohe que ha ayudado a 3 millones de personas / Lixil expand ‘Make A Splash!’ partnership after reaching

23.11.2021 09:30

Lixil, grupo al que pertenece Grohe, firma alemana líder mundial en equipamiento sanitario y grifería de calidad, acaba de anunciar la expansión de su iniciativa ‘Make a Splash!’ a favor de UNICEF, para que niños, niñas y familias de la India, Indonesia y Nigeria, tres de los países más poblados del mundo, puedan contar con inodoros y soluciones de higiene seguras y limpias.

Lanzada en 2018, la meta de la iniciativa “Make a Splash!” es avanzar en el cumplimiento del Objetivo de Desarrollo Sostenible 6, centrado en garantizar en 2030 el saneamiento accesible y equitativo para todos. Durante los últimos tres años, gracias a esta iniciativa, se ha ayudado a 2,9 millones de personas en Etiopía, Kenia y Tanzania.

‘Make a Splash!’ tiene como objetivo dotar de acceso a saneamiento e higiene a millones de personas, mediante la expansión de la disponibilidad, la asequibilidad y la calidad de los bienes y servicios. Además, las acciones se ampliarán centrándose en:

- Llegar a las personas con mejores opciones de saneamiento e higiene: generando la demanda de saneamiento e higiene de UNICEF y el suministro de soluciones de Lixil.

- Aprovechamiento del financiamiento: para apoyar a los mercados en desarrollo en el saneamiento e higiene.

- Políticas de apoyo y regulación: mediante el seguimiento y la evaluación de las metas y estrategias nacionales

“Demasiados niños, niñas y sus familias carecen de acceso a saneamiento e higiene seguros. Para cerrar esta brecha y proteger la salud de la infancia en todo el mundo, tenemos que actuar más rápido”, ha asegurado Carla Haddad Mardini, directora de Alianzas y Captación de Fondos Privados de UNICEF. “Necesitamos colaboraciones audaces e innovadoras como ‘Make a Splash!’ para acelerar este progreso, utilizando nuestra visión compartida y nuestras respectivas fortalezas para lograr soluciones sostenibles. Me enorgullece que estemos ampliando esta iniciativa para llegar a más personas».

Campaña ‘Energy for Life’

Como parte de Lixil, GROHE ha apoyado durante este verano la iniciativa ‘Make a Splash!’ con la campaña ‘Energy for Life’ en 13 países (Alemania, Austria, Bélgica, Dinamarca, Egipto, España, Francia, Holanda, Italia, Marruecos, Polonia, Reino Unido y Rusia).

Como resultado de la campaña se ha recaudado la suma de 1,2 millones de euros, que se han invertido en garantizar que más niños y niñas tengan acceso a baños limpios y seguros, así como, a higiene de manos. Parte de la contribución ayudará a proporcionar a los niños de Nigeria e Indonesia medidas de saneamiento seguro en su entorno, en el hogar y en la escuela.

Sin saneamiento seguro

‘Make a Splash!‘ es la primera iniciativa mundial a favor de UNICEF en el sector del agua, el saneamiento y la higiene, y la primera de este tipo con una empresa japonesa.

“La meta de Lixil es hacer realidad mejores hogares para todos, en todas partes. A través de esta iniciativa a favor de UNICEF, hemos sido testigos de que nuestros productos y servicios ayudan a los niños y las familias a acceder a un saneamiento e higiene más seguros”, explica Jin Montesano, Director y Presidente de Lixil Corporate Responsibility Committee.

Impacto social positivo

UNICEF trabaja en más de 100 países para proporcionar saneamiento seguro a las comunidades más desatendidas del mundo, en las zonas rurales y urbanas, y durante emergencias. Moviliza a las comunidades y colabora con los gobiernos para planificar y financiar servicios de saneamiento. Sus esfuerzos también se extienden al apoyo de tecnologías de saneamiento para hacer accesibles los inodoros básicos.

Lixil aplica su diseño y tecnología para satisfacer a los usuarios en más de 150 países de todo el mundo, incluida la marca SATO, que proporciona productos de higiene y baño asequibles para comunidades y hogares que no tienen acceso a conexiones de agua. Encabezando el compromiso de responsabilidad corporativa de la empresa en «Saneamiento e higiene global», SATO es una empresa social que impulsa el I+D y las operaciones comerciales adaptadas a las necesidades de los mercados emergentes, incluida la falta de infraestructura, los niveles de ingresos más bajos y las restricciones ambientales, como puede serlo la escasez de agua.

En la pandemia de coronavirus el año pasado, el 30% de la población mundial, no tenía acceso a instalaciones para lavarse las manos con agua y jabón en casa. La iniciativa se expandió rápidamente para satisfacer esta necesidad. UNICEF compartió conocimientos sobre las necesidades y tendencias emergentes y SATO combinó esto con su propia inteligencia de mercado y prototipos de diseño construidos.

El resultado fue el desarrollo de Lixil SATO TapTM, una novedosa estación de lavado de manos que se puede usar en cualquier lugar, incluso sin acceso a agua corriente. El grifo SATO incorporó características estándar de SATO que incluyen simplicidad y asequibilidad; mientras que UNICEF contribuyó al proceso de diseño con su conocimiento, experiencia e información del sector sobre las soluciones de lavado de manos existentes.

Lixil, maker of pioneering water and housing products, and UNICEF, the world’s leading children’s organization, today announced the expansion of the ‘Make a Splash!’ partnership. The expansion will reach children and families living in India, Indonesia, and Nigeria – three of the most populous countries – with access to safe, clean toilets and hygiene solutions.

Launched in 2018, the ‘Make a Splash!’ partnership combines the two organizations’ complementary strengths to support progress towards Sustainable Development Goal 6, achieving access to adequate and equitable sanitation and hygiene for all and end open defecation by 2030. The scale-up of the partnership builds its success of improving sanitation and hygiene over the past three years, reaching 2.9 million people in communities in Ethiopia, Kenya and Tanzania.

The ‘Make a Splash!’ partnership aims to build viable sanitation and hygiene markets serving millions of people – by expanding the availability, affordability and quality of goods and services. In addition to the three new focus countries, the scope of activities of the partnership will also expand, focusing on:

- Reaching people with better sanitation and hygiene options: Through UNICEF’s sanitation and hygiene demand generation activities, LIXIL’s design and supply of solutions based on user needs and preferences, and joint capacity building activities

- Leveraging financing for sanitation and hygiene actors: To support developing markets, including local suppliers and consumers

- Supporting policies and regulation: Through monitoring and evaluation of national targets and strategies

“Far too many children and their families lack access to safe sanitation and hygiene. To close this gap and protect the health of children all over the world, we have to move faster,” said Carla Haddad Mardini, Director, Private Fundraising and Partnerships, UNICEF. “We need bold and innovative partnerships like ‘Make a Splash!’ to accelerate this progress, using our shared vision and respective strengths to achieve sustainable solutions. I’m proud that we are building on our success and expanding this partnership to reach more people.”

“Energy for Life” campaign

As part of LIXIL’s brand portfolio, GROHE, a leading global brand for complete bathroom solutions and kitchen fittings, supported the “Make a Splash!” partnership with a dedicated campaign across 13 countries in Europe, the Middle East and North Africa[1] this summer: With “Energy for Life”, the brand contributed 1 € with every participating GROHE shower system or thermostat purchased. As a result, the sum of 1.2 million euros was collected, which is now being used to help ensure more children have access to clean, safe toilets and hand hygiene. For example, part of the contribution will help provide children in Nigeria and Indonesia with safe sanitation measures in their environment at home and school.

One in five lives without access to safe sanitation

‘Make a Splash!’ is UNICEF’s first global shared-value partnership in the water, sanitation and hygiene sector, and the first of its kind with a Japanese company. Together, the partners have promoted safe sanitation and hygiene with communities, while building competitive sanitation markets, through programs that help children and families access affordable and appealing solutions.

The joint efforts focus on market driven programs, advocacy efforts to draw attention to opportunities in the sanitation economy along with greater sanitation prioritization and investment. On-the-ground activities range from building supply chains, distribution networks, and enabling local entrepreneurs and masons to sell, install and service the products.

“LIXIL’s purpose is to make better homes a reality for everyone, everywhere. Through this partnership with UNICEF, we have witnessed our products and services support children and families accessing safer sanitation and hygiene,” said Jin Montesano, Director, Chief People Officer, LIXIL. “We are now excited to bring this innovative collaboration to many more people. We welcome partners to join us on the ground to drive our initiatives to make safe toilets and hand-washing accessible to all.”

UNICEF works on the ground in more than 100 countries to provide safe sanitation for the world’s most underserved communities in rural and urban areas, and during emergencies, by mobilizing communities, build markets for sanitation goods and services, and partner with governments to plan and finance sanitation services. It’s efforts also extend to the supporting of sanitation technologies to make basic toilets accessible.

LIXIL applies its design and technology for water products to meet users in over 150 countries across the world, including the SATO brand, that provides aspirational and affordable toilet and hygiene products for communities and households that may not have direct water connections or use onsite sanitation systems. Spearheading the company’s Corporate Responsibility commitment in “Global Sanitation and Hygiene”, SATO is a social business that drives R&D and business operations tailored to the needs of emerging markets, including lack of infrastructure, lower income levels, and environmental restrictions, such as water scarcity.

When the COVID-19 pandemic hit last year, 30 per cent of the world’s population – or 1 in three people – did not have access to a handwashing facility with water and soap at home. The partnership rapidly expanded to meet this need. UNICEF shared insights of the emerging needs and trends and SATO combined this with its own market intelligence and built design prototypes. The result was LIXIL’s development of the SATO Tap, a novel handwashing station that can be used anywhere, even without access to running water. The SATO Tap incorporated standard SATO features including simplicity and affordability. UNICEF provided feedback and contributed to the design process with its sector knowledge, expertise and information of existing handwashing solutions.

Since the launch of the SATO Tap in June 2020, the partners have been promoting immediate and sustained hand-hygiene practices for the prevention of contagious diseases.