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Noatum pone en servicio nuevas grúas portuarias en tres de sus terminales / Noatum completes the setup of new port cranes in three of its terminals

21.09.2022 12:01

Después de completar la adquisición de un lote de cuatro grúas al fabricante de maquinaria portuaria Liebherr, para tres de sus terminales portuarias en España, Noatum Terminals ha recibido la entrega de los tres últimos equipos y se prepara para su instalación en los puertos asignados.

Las grúas están configuradas con la versatilidad necesaria para poder manejar diferentes tipos de carga, además de estar equipadas con tecnología punta, generando mejores rendimientos operativos para los respectivos puertos donde serán instaladas. Por otra parte, contribuyen también a minimizar el impacto ambiental y ahorrar energía en las operaciones portuarias.

La primera grúa, LHM 420 Pactronic con capacidad de hasta 124 toneladas, llegó al puerto de Sagunto a principios de año, donde ha estado operando exitosamente desde entonces, contribuyendo a un mejor manejo de los crecientes volúmenes de actividad en dicha terminal.

Tres grúas más salieron a bordo del buque de carga pesada MERI, en la mañana del 5 de septiembre, desde el puerto de Rostock en Alemania. Este pasado domingo 18 de septiembre, se completó la primera entrega en el puerto de Castellón de la grúa LHM 550 con capacidad de hasta 144 toneladas y alcance de 54 metros; esta ha sido optimizada para el manejo de carga a granel en barcos clase Capesize, manejo de contenedores y barcos New-Panamax.

Las grúas destinadas a las terminales de Sagunto y Tarragona llegaron el 19 y 20 de septiembre, respectivamente. Se trata de dos modelos LHM 420 con capacidad de 124 toneladas, capaces de mejorar la productividad con el manejo de hasta 18 contenedores por hora, pudiendo manejar cargas a granel, proyectos o cualquier tipo de carga general.

Cabe resaltar que la primera grúa que fue recibida en Sagunto fue ensamblada en destino, pero en esta segunda entrega, las tres grúas vienen montadas de fábrica y preparadas para un uso inmediato.

Se trata de uno de los mayores pedidos de este tipo en Europa, incluyendo la fabricación, transporte y puesta en marcha de tres grandes grúas móviles simultáneamente para un solo cliente.

Joaquín Ramón Lestau, Managing Director de Noatum Terminals, señaló que «este ambicioso pedido, nunca antes hecho, al fabricante Liebherr, forma parte de una estrategia que persigue brindar mejoras continuas a nuestros clientes y, también, un claro compromiso por reducir nuestra huella ambiental e implementar las medidas de seguridad más avanzadas.»

Esta inversión en equipamiento para las terminales supone un aumento de su capacidad operativa actual, pasando a contar con seis grúas móviles y seis eléctricas en Sagunto, cinco grúas móviles, dos para contenedores y dos eléctricas en Castellón, y tres grúas móviles en Tarragona.

After completing the acquisition of four cranes from the port machinery manufacturer Liebherr for three of its port terminals in Spain, Noatum Terminals has taken delivery of the final three cranes and is preparing for their installation in the assigned ports.

The cranes have the versatility required to be able to handle different types of cargo, in addition to being equipped with state-of-the-art technology, leading to improved operating performance for the ports where they will be installed. They also contribute to minimising environmental impact and energy savings in port operations.

The first crane, LHM 420 Pactronic with a capacity of up to 124 tonnes, arrived at the port of Sagunto at the beginning of the year. It has been operating successfully there since then, and contributing to an improved management of the growing volumes of work at the terminal.

Three more cranes left the port of Rostock in Germany on board the heavy cargo ship MERI on the morning of 5 September. The first delivery of the LHM 550 crane with a capacity of up to 144 tonnes and a reach of 54 metres was completed in the port of Castellon on Sunday 18 September; it has been optimised for handling bulk cargo on Capesize class ships, container handling and New-Panamax ships.

The cranes destined for the Sagunto and Tarragona terminals arrived on 19 September and 20 respectively. They are two LHM 420 models with a capacity of 124 tonnes, capable of improving productivity by handling up to 18 containers per hour, and to handle bulk cargo, projects, or any type of general cargo.

The first crane which arrived in Sagunto was assembled at its destination, but in this second delivery, the three cranes were factory assembled and ready for use immediately.

This is one of the biggest orders of its kind in all of Europe, including manufacturing, transportation and setup of three high tonnage mobile cranes, simultaneously, for a single client.

Joaquín Ramón Lestau, Managing Director of Noatum Terminals, pointed out that «this ambitious order to the manufacturer Liebherr, which is unprecedented, is part of a strategy that seeks to provide continuous improvements for our clients as well as a clear commitment to reducing our environmental footprint and implementing the most advanced security measures.»

This investment in equipment for the terminals increases its current operating capacity, to six mobile and six electric cranes in Sagunto, five mobile cranes, two for containers and two electric in Castellon, and three mobile cranes in Tarragona.

About Noatum

Noatum is a leading multinational group in transport, comprehensive logistics and port operations services.

Its work is divided into three main business areas: Noatum Maritime, focusing on providing maritime services; Noatum Logistics, a comprehensive logistics operator, and Noatum Terminals, our port operations division.

The cross-sectoral approach in our services in these three areas means we can offer comprehensive solutions, with a high degree of specialisation and innovation.

With a presence in 26 countries and another 5 in association, Noatum deals with more than 16,300 port calls every year, moves over 13 million tons of bulk and general cargo, and operates more than 830,000 million vehicles. It also handles more than 590,000 containers (terminals and warehouses) and its volume of transported containers amounts to more than 613,000 TEUs.